Monday 8 June 2015

Silat Tua 1: Gayong Fatani


Sejak zaman kejatuhan kerajaan Melayu di tangan barat bermula dari era kolonial Portugis sehingga British, pengaruh silat yang menjadi jati diri dan kepahlawanan orang Melayu dihakis dan cuba dilenyapkan. Orang Melayu tidak dibenarkan berkeris dan bersenjata. Namun guru-guru silat menyembunyikan silat sebagai aktiviti bersifat kebudayaan dan diswarisi sehigga hari ini. Ada silat yang pupus yang tidak diwariskan dan ada yang terselamat seperti Gayong Fatani.

Seni Silat Gayong Fatani merupakan antara silat-silat yang tertua di Tanah Melayu. Ia juga dikenali senagai Silat Tua. Sejarah Gayong Fatani dikatkan dengan sejarah kerajaan Melayu purba yang bertapak di Selatan Thai dan Utara Semenanjung Tanah Melayu yang memiliki sejarah yang panjang sejauh ketamadunan Langkasuka. I

Ulama-ulama yang berhijrah dari selatan Thailand dan mengajarkan ilmu silat di Semenanjung Tanah Melayu dan pada waktu itu ia dikenali dengan Silat Pattani sempena nama daerah Patttani di Thailand.

Silat ini dibawa dan diperkenkan di Kedah pada Tahun 1849 oleh Syeikh Abdul Rahman yang berasal dari wilayah Pattani. Seterusnya ia diturunkan kepada Pak Teh Ali dan disusun dalam sistem pembelajaran yang lengkap oleh  Tuan Haji Anuar pada 1965 (Guru Utama Persatuan Seni Silat Gayung Fatani)

Berikut ialah susunan rentetan peristiwa:

  • Diperkenalkan di Kedah pada 1840 oleh Syeikh Abdul Rahman
  • Diturunkan kepada Pak Teh Ali
  • Diturunkan kepada Pak Andak Embong
  • Diturunkan kepada Tuan Haji Anuar (tahun 1965)


Pada 14hb September 1976, silat ini dan didaftarkan sebagai pertubuhan rasmi dibawah Akta Pertubuhan,1966, PPP.S1886/28/76/(26) hasil usaha Tuan Haji Anuar bin Haji Abdul Wahab yang merupakan Guru Utama.

Gayong Fatani Austria
Saksikan video penerangan Gayong Fatani

No comments:

Post a Comment