Monday 25 May 2015

Rupa Sebenar Silat

Silat bukan buah demo di pentas. Silat bukan kekuda, bunga dan tari.

Apabila lawan di depan. Anda diancam. Jantung berdegup kencang, nafas tak keruan. Apa saja cara untuk tumpaskan keparat di depan. Berapa jenis tumbuk, tepis, elak, tangkis dan bentes. Semuanya dibuag ke longkang! Semuanya tak penting. Hanya gerak naluri semata-mata. Ha! Itulah silat.

Selama anda mengikuti pembelajaran silat. Dari asas tangkis sehingga menyambut pelbagai serangan dan menjatuhkan lawan. Berpuluh-puluh buah dipelajari dan bengkung bertukar warna. Akhirnya anda tamat pengajian. Pernahkan anda terfikir bagaimana keadaan sebenarnya jika anda bergaduh? Adakah seindah di dalam gelanggang?

Lihat senarai video ini bagaimana silat dipertontonkan dengan wajahnya sebenar.










Tarung Bebas Genggong


Merupakan gelanggang perlawanan silat yang diasaskan oleh Zainul Hasan Genggong dari sebuah sekolah pondok di Jawa Timur, Indenesia yang bernama Pesantren Zainul Hasan Genggong. Pertandingan ini disertai oleh murid-murid pesentren (sekolah agama).

Gelanggang ini menjadi isu kontraversi di Indonesia kerana sesetengah pihak berpendapat pertarungan ini terlalu ganas dan merbahaya. Sebahagiannya mendapat tentangan dari pihak kerajaan dan diarahkan tutup.

Peserta yang bertanding bebas untuk menggunakan apa sahaja gaya silat dan yang menariknya tidak menggunakan sebarang alat pelindung (body protector) seperti glove dan head protector. Di atas gelanggang setinggi 2 meter para pesilat beradu tenaga sehingga perlawanan diberhentikan oleh wasit (pengadil).

Peraturannya sangat ringkas. Pesilat tidak dibenarkan memakai cincin, azimat atau sebarang ilmu kebatinan. Wasit (pengadil) seramai 4 orang ditugaskan meleraikan pertarungan mengikut penilaian mereka. Setelah salah seorang jatuh pertarungan dihentikan dan wasit akan menentukan samaada perlawanan wajar diteruskan atau tidak.

1 comment: