Friday 24 April 2015

Pengenalan Asal Silat

Assalamualaikum kepada saudara para penggemar silat semua.



Blog Asal Silat ditubuhkan bertujuan mengkaji Silat Melayu dari asal usulnya dan mencari kaedah praktikal dalam situasi sebenar jika nyawa diancam atau jika kita diserang.

Blog ini membuka sempadan Gaya Silat (tidak kira apa pun jenis silat yang anda pelajari) dengan memberikan pandangan terbuka tentang kaedah mana yang lebih sesuai digunakan untuk menghadapi pihak lawan dalam situasi sebenar bukan sekadar nampak gah hanya di dalam gelanggang.

Blog ini juga agak kritikal terhadap pemikiran jumud (pemikiran tertutup) terhadap satu-satu pertubuhan silat. Dan tidak ingin berkembang dan menerima pendapat di luar ideologi silat mereka. Apa sahaja teknik yang berkesan boleh dipraktikkan walau di luar teknik persilatan yang dipelajari.

Terdapat banyak silat dari pelbagai asal usul di Tanah Melayu dan keseluruhan Asia Tenggara ini. Masing-masing mendakwa silat mereka yang terbaik dan mutlak. Tetapi hakikatnya banyak buah-buah yang tidak praktikal digunakan. Banyak silibus pembelajaran yang sia-sia dan terlalu panjang. Banyak buah ilusi yang tidak boleh digunakan langsung dalam situasi sebenar. Silat mereka hanya sekadar demo di pentas yang memukau penonton tetapi hanya indah dipandang. Silat hanya menjadi ILMU PERSEMBAHAN. Dan akhirnya pengikut silat tersebut terlalu taksub dengan gaya tersebut dan tidak berjaya mengembangkan ilmu yang dipelajarinya.

Persoalan yang ingin dijawab dalam blog ini:

1. Apa asal usul Silat Melayu
2. Bagaimana saya boleh gunakan Silat dengan praktikal?
3. Bagaimana saya boleh mengembangkan lagi ilmu silat saya?
4. Bagaimana saya boleh menghadapi lawan dari seni beladiri yang lain?
5. Bagaimana jika saya diserang, betul ke Silat saya berguna?

2 comments: