Sunday 24 May 2015

4 Senjata Praktikal Zaman Ini

Pada zaman dahulu keris merupakan senjata yang melambangkan peradaban dan status sosial pemaikainya. Namun sekarang menjadi aneh jika melihat seseorang memakai keris di pinggang atau apa-apa senjata yang merbahaya. Anda akan dianggap sebagai orang gila dan mungkin ditahan polis.

"Senjata yang terbaik ialah senjata yang ada di tangan"

Bayangkan anda ada sebilah pedang samurai yang tajam yang boleh membelah seekor kambing dan anda mahir dalam ilmu pedang Jepun. Tetapi pada suatu malam anda diserang oleh perompak bersenjatakan kayu, pedang tersebut tiada di tangan anda dan anda dipukul dengan teruk. Dari peristiwa ini kita dapat memahami maksud pepatah "Senjata yang terbaik ialah senjata yang ada di tangan"

Matlamat artikel ini ialah menyenaraikan senjata yang praktikal dibawa dan disimpan. Yang palimg penting sekali mudah digunakan apabila diperlukan.

1. Kerambit

"Tajam kerambit tidak dapat dilihat tapi dirasa"
Kerambit merupakan senjata sulit yang merbahaya digunakan untuk pertarungan jarak dekat. Ia merupakan sebuah pisau berbentuk lengkung yang menyerupai kuku harimau. Ia mudah di sembunyikan di poket, dalam dompet dan tali pinggang. Permainannya pantas dan sasarannya pada titik maut badan dan pembuluh darah seperti leher, ketiak, perut dan belakang lutut.


2. Pisau

Terdapat pelbagai jenis pisau dan badik dari jenis lipat dan sarung. Permainan pisau hampir menyamai permainan keris, badik dan tumbuk lada. Pergerakan pisau terdiri dari tikaman dan libasan.


3. Kayu

Juga dikelani sebagai "tongkat". Ramai orang salah anggap menyangka permainan kayu tidak merbahaya kerana tidak tajam. Namun dengan kedah yang betul kayu boleh digunakan untuk membunuh. Ia mudah disimpan dalam bonet kereta atau di rumah.


4. Parang dan Golok

Selain digunakan untuk berkebun, parang merupakan senjata beladiri yang praktikal yang selalu disimpan di dalam rumah. Ia sesuai untuk pertarungan jarak sederhana dan jika dipegang secara terbalik digunakan untuk pertarungan jarak dekat.



No comments:

Post a Comment