Tuesday 23 June 2015

Realiti Serangan Senjata VS Buah Fantasi



Dalam kebanyakan silibus pembelajaran silat terdapat buah-buah yang digunakan untuk menyambut senjata. Namun terdapat banyak buah-buah yang tidak praktikal dan tidak boleh dilaksanakan dalam situasi sebenar. Bayangkan jika terdapat pesilat yang terlalu yakin dengan buah yang dipelajari. Risikonya jika berlaku situasi seperti diserang oleh perompak beliau boleh tercedera atau terbunuh dalam cubaan untuk mempertahankan diri.

Saya pernah terbaca dua artikel yang menggambarkan keadaan ini. Pertama, berita mengenai seorang lelaki yang terbunuh kerana ditikam perompak ketika mengejar perompak yang menceroboh rumahnya. Dan kedua, seorang pesilat wanita yang mati ditikam apabila diserang oleh kekasihnya sedangkan beliau mampu untuk melarikan diri. Pada andaian saya, kedua-dua pesilat ini mampu untuk menghindari pertarungan, namum memilih untuk berlawan kerana yakin dengan ilmu persilatannya.

Perlawanan senjata tidak seperti tangan kosong. Sangat berbeza. Satu libasan pisau ke urat leher mampu untuk membunuh anda. Pergerakan anda boleh terbatas jika peha anda ditikam. Serangan senjata berlaku dalam keadaan yang tak diduga dan selalunya pertarungan senjata berakhir dengan pantas.

Pada zaman dahulu pesilat berlatih (sparring) menggunakan kayu bagi menggantikan senjata tajam. Latihan sparring dilakukan seolah-olah dalam situasi sebenar dimana pesilat menikam dan melibas dengan bersungguh-sungguh bagi melatih naluri dan gerak. Hasilnya, pesilat dapat menjangka arah serangan dan tikaman dari latihan yang lasak ini.


Latihan Sparring Senjata

1. Latihan senjata dilakukan secara berpasangan.

2. Gunakan senjata latihan (senjata tiruan). Atau kayu yang tumpul. Senjata yang disyorkan ialah pisau dan parang. Kerana dalam situasi sebenar kedua-dua senjata ini paling popular, praktikal dan kebanyakan penjenayah menggunakan senjata ini.

3. Mindset penyerang.
Sebagai watak penyerang anda gunakan apa cara sekalipun untuk melukakan dan mencerakan lawan anda. Pelbagaikan serangan, acahan dan manfaatkan peluang yang ada walaupun sekadar hirisan di lengan atau kaki. Sebagai watak penyerang anda boleh jadi agresif tidak kira cara apa sekalipun anda hendak menewaskan lawan.

4. Kepelbagaian situasi
Watak bersenjata VS Watak tidak bersenjata
Watak bersenjata VS Watak besenjata

Contoh Latihan Senjata



Anda mungkin berminat membaca Sifir Senjata Dan Jarak


Situasi Sebenar Serangan Senjata
(Amaran! video ini mengandungi imej sebenar situasi serangan senjata yang sangat grafik dan ganas,)




Kata Bruce Lee:
"Aku tidak gentar orang yang berlatih 10,000 jenis tendangan. Aku gentar pada orang yang berlatih SATU tendangan 10,000 kali"

No comments:

Post a Comment